måndag, mars 25, 2013

Hälsocoach

Jag fick en fråga av Zandra, nämligen om jag kunde berätta mer om utbildningen - och givetvis kan jag det. Med glädje liksom!

Hälsocoachutbildningen jag läser är på två terminer, halvfart. Man har rätt till studiemedel under tiden man pluggar, och den är i princip gratis. Utbildningen är till största delen på distans, men det är även sex stycken obligatoriska träffar - då får man bege sig till natursköna Nyland, några mil utanför Kramfors.

(Visste ni förresten att Dolph Lundgren är uppvuxen i lilla Nyland? Inte? Nä. Det var en parantes)

Där ligger nämligen Hola folkhögskola. Här by night...

Kursinnehållet består utav en hel del intressanta ämnen:
  • Folkhälsa
  • Fysisk, psykisk och social hälsa
  • Stress och avslappning
  • Kost och näringslära
  • Idrott och träningslära
  • Anatomi och fysiologi
  • Mental träning
  • Motiverande samtal
  • Konsten att sätta mål
  • Grundläggande kunskaper om coaching och coachande förhållningssätt
  • Människan, naturen och hälsan
  • Beroende och belöning
  • Utövande hälsocoaching

  •  
    Sedan läggs det ned olika mycket tid, på olika delar. Till exempel stress, folkhälsa, avslappning och mental träning har vi jobbat mycket med. Utövande coachning är det sista som vi kommer att göra nu. Och även om vi ges verktygen att jobba med andra, så jobbar man även en hel del med sig själv under tiden.
     
    Jag måste säga att jag är vansinnigt nöjd med utbildningen, framförallt har jag fått uppleva så mycket i samband med den. Löpträning och föreläsning med Iron Man-Colting, olika studiebesök och ett mindre berg som vi fick klättra upp för.



     
     
    Jag blir färdig nu den 17:e maj - vilket ju öppnar upp ett slags smörgåsbord av saker att göra. Inte bara har det varit kul under tiden, utan jag känner även att det gett mig en öppning att KANSKE jobba med något som intresserar mig. Sammanhållningen i klassen har varit fantastisk, jag kommer att sakna våra träffar - och det är verkligen kul att bo på skolan.
     
    (Mitt rum)
     
     
    (Den sköna, gröna toaletten)


    (Såhär kan en schemat över en träff se ut)

     
    Varje träff är det två stycken aktiviteter, tillexempel som senast när vi hade Body Attack och styrketräning med Petra. Eller som den där yogan ni aldrig fick höra slutet av...eller skidturen för den delen.
     
    Så ja, jag måste säga att det jag är mest missnöjd över - är att det snart är slut ;)
     
    Vill du läsa mer? Gå in HÄR

    3 kommentarer:

    Zandra sa...

    Tack, vad snällt av dig! Verkar vara som en utbildning gjord för dig!
    Har du funderat på vad du vill göra sen? :)

    Sara sa...

    Det är det nog verkligen, jag gillar den skarpt! :) Jag har inte riktigt klurat klart än, det känns som att man kan göra så mycket, så mycket. Det är nästan svårt att välja, och framför allt är det svårt att göra sig av med en anställning. Jag ska klura lite innan jag tar förhastade beslut :)

    Anonym sa...

    Hej!
    Nu kommer det en lite konstig fråga av mig. Jag började nämligen just plugga på hola till hälsocoach och sitter och letar i jakt på kurslitteraturen. Testade att googla och hamnade på din sida. Tänkte helt enkelt fråga om du har kvar några böcker och om det är någon du vill sälja till mig?
    Mvh Linn Holmgren
    Holsan_@hotmail.com
    0730614491