fredag, november 23, 2012

Protein vs. Modifast

Jag är ju en ivrig förespråkare av protein istället för måltidsersättare, jag har använt båda - olika perioder i livet. Men jag har liksom den där gnagande känslan av att man blir lurad av måltidsersättningar. Oftast kostar dom dessutom massvis med pengar! Jag gjorde lite djupgrävande journalistik åt en vän - och tänkte att ni kunde få ta del av den. Först och främst vill jag säga att det inte var tvärenkelt att hitta ett näringsvärde på måltidsersättningar...hmm... Men till slut så, måste jag säga att resultatet var intressant. Min tanke är ju alltid att man ska tappa kvalitativ vikt, fett och inte muskler - då känns ju 25 gram protein bättre än 14.

När kroppsbyggare vill tappa fett och behålla alla muskler, till exempel inför en tävling eller beachsäsongen - så travar dom ju inte på en lång rad till apoteket och handlar Modifast. Eller till Ica och handlar Nutrilett? Right?

Modifast (blandat med vatten)
Energi 220 kcal
Protein 14 g
Kolhydrater 29 g
Fett 4,3
Och en massa andra saker, typ fiber och vitaminer
Pris per portion: 18 kronor

Protein (blandat med vatten)
Energi 115
Protein 25 g
Kolhydrater 4,3 g
Fett 0,8 g
Pris per portion 6,50

Tänkvärt, eller hur?

4 kommentarer:

Anolyon sa...

Då är det ju både billigare och nyttigare med proteinshake.. ;)

Sara sa...

Det är det jag länge misstänkt och predikat, men viktminskningsföretag är duktiga på att göra reklam. Och dom reklamen riktar sig till är nog ganska mottagliga :( Av egen erfarenhet...

Zandra sa...

Och godare med protein ;)

Sara sa...

Amen to that, Zandra :)