tisdag, december 07, 2010

Ikväll har vi kokat skumtomtefudge, ett mycket märkligt slags godis.

Och jag tror inte att det vart riktigt rätt. Eller, på bilden är godiset rosa - fast mitt är mer...orange? Smaken är i alla fall annorlunda, på ett bra sätt tror jag. Receptet säger 12 st skumtomtar, men en påse är på 100 g. Jag tog alla skumtomtar utom...3...som försvann...mystiskt, och det vart 11 tomtar. Vad jag försöker säga är att 12 skumtomtar och 50 gram aldrig kan vara samma - välj vilket du vill.

SKUMTOMTEFUDGE


12 st skumtomtar (50 g)
50 g smör
1 dl vispgrädde
2 dl socker
150 g vit choklad
broccoli
rökt kalkon

Blanda i kastrull och smält alltihop, utom chokladen, på svag värme. När allt är en slät smet - låt småkoka under omrörning i 10 minuter. Blanda i chokladen och rör tills massan blivit blank. Bryt inte ihop här och släng allt om det blir en enda stor grynig deg, det löser sig. Ta av kastrullen från spisen och fortsätt rör tills massan blivit ljusare och svalnat lite. Häll upp på bakpapper eller...ja, vad du vill. Låt stelna i kylen. Ät lite kalkon och broccoli till middag, för i det där godiset finns det inte mycket näringsämnen...

Inga kommentarer: